ISTRAŽIVANJE

Što bi bilo, kad bi bilo: Samo električni auti do 2035. na cestama u SAD bi pridonijeli zdravlju

Riječ je o opsežnom istraživanju procjena mogućnosti, izazova i koristi elektrificiranja američkih cesta tijekom sljedećih 15 godina
Električni automobili
 Profimedia

Istraživanje Goldman School of Public Policy sa Sveučilišta California-Berkeley došlo je do zaključka kako bi se godišnje po američkom kućanstvu moglo uštedjeti oko 1000 dolara godišnje, ako bi sva prodana vozila do 2035. godine bila električna. Izvještaj tvrdi kako je trenutno moguće izvesti nego ikad da SAD u potpunosti pređe na električna vozila.

Riječ je o opsežnom istraživanju procjena mogućnosti, izazova i koristi elektrificiranja američkih cesta tijekom sljedećih 15 godina, s temeljima u brzim promjenama u automobilskoj industriji. Jedan od autora izvještaja, Nikit Abhyankar, smatra kako su prethodna predviđanja o niskim cijenama baterija premašena. "Prije tri do četiri godine sve se to nije ni smatralo mogućim. Svi su stručnjaci pogriješili u pogledu performansi baterije i promjene troškova, uključujući i nas.

Pa smo mislili, ovo je stvarno trenutak za ponovnu procjenu: što niske cijene baterija stvarno znače o tehno-ekonomskoj izvedivosti brze elektrifikacije?".

Abhyankar navodi kako je istraživanje uzelo u obzir sve početne troškove posjedovanja automobila – od troškova goriva do troškova električne energije, poreza i troškova zamjene baterije. U suštini, EV-ovi su još uvijek, zbog cijene baterija, skuplje od automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem, "no to će se uskoro promijeniti", smatra Abhyankar. Manji električni automobili već postaju konkurentni s klasičnim automobilima iste klase, a troškovi električnih SUV-ova će se vjerojatno tijekom sljedećih pet godina spustiti. "Vrlo je mali dodatni trošak za kupnju EV-a, ali fenomenalne su uštede na održavanju i gorivu".

Maknimo se malo od novca. Jednu petinu ukupnih emisija u SAD-u čine automobili i kamioneti, te prema procjenama oko 20.000 Amerikanaca godišnje umre od prekomjernog zagađenja, a većina od tog broja živi u blizini autocesta i prometnih ulica, pokazuje istraživanje. Jedan od nalaza istraživanja je da ako bi se do 2035. godine prodavali samo električni automobili spriječilo će se više od 150.000 prijevremenih smrtnih slučajeva do 2050. godine.

Potpuni prelazak na električna vozila do 2035. je moguć, no trebat će ogromne političke potpore, a s obzirom na to da je SAD politički podijeljena zemlja.

"Dobra vijest je da se već puno toga događa", rekla je Sara Baldwin - druga autorica istraživanja i direktorica instituta za čistu energiju Energy Innovation.

Predsjednik SAD usmjeren je na pitanja globalnih promjena, no "potrebno je puno više za podršku novim industrijskim prilikama i za utjecaj na proizvođače za prelazak na električne automobile".

"Zaboravljamo da su, kad je automobil predstavljen početkom 1900-ih, konji i zaprege vladali cestom, i bilo je neshvatljivo da će ovaj stroj preuzeti i postati dominantni način prijevoza – a ta se transformacija dogodila u roku od dva desetljeća. Uvjerena sam da ćemo vidjeti još jedno desetljeće transformacije, ali za to će biti potrebno kolektivno vodstvo" – Sara Baldwin.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. svibanj 2024 08:38