Oldtimeri

Zdravko iz Lijevog Sredička restaurirao je stari BMW 315, ponos nezaboravne TV legende

Divio se godinama BMW-u svog susjeda, televizijskog i kazališnog redatelja Antona Martija, sada ga je obnovio

BMW 315 e21

 Željko Puhovski/CROPIX

Malo koja je oldtimerska priča na koju smo dosad naišli tako prekrasno zaokružena poput ove koju smo pronašli u malom mjestu na obali Kupe, u kojem je vikendaša osjetno više nego autohtonog stanovništva. U Lijevom Sredičkom je, još prije pola stoljeća, vikendice izgradilo više djelatnika tadašnje Radio Televizije Zagreb, preteče HRT-a.

A među njima je bio i Anton Marti. Ne znamo koliko mlađim generacijama danas znači ime jednog od osnivača naše nacionalne televizijske kuće i najznačajnijeg redatelja u njenoj povijesti, no najbolja je ilustracija njegovog značaja to što je upravo on bio prvi dobitnik Porina za životno djelo.

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

A njegovo životno djelo danas u neku ruku nastavlja Zdravko Sedlarić. Čak i doslovno, radom u scenografiji HRT-a, no prvenstveno brigom o posljednjem automobilu Martijevih, smeđem BMW-u 315 serije E21 iz 1983. Jedan od onih autohtonih stanovnika, Zdravko se još u predškolskoj dobi zaljubio upravo u ovaj BMW, kojim su Anton Marti i supruga Alis, odmah nakon što su ga kupili novog, počeli dolaziti na vikendicu.

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

Vikende su, ali i godišnje odmore mahom provodili ondje, nisu baš marili za odlaske na more. Među običnim automobilima, smeđi je BMW izgledao kao svemirski brod. Zdravko bi prolazio pored njega kada je god išao na kupanje na Kupu, ali bi i u drugim prigodama često smislio neki razlog da prođe baš tom ulicom...

Godine su prolazile, dječak je odrastao, počeo voziti prave automobile, ponekad i uistinu zanimljiva oldschool vozila poput Forda 12M Coupe iz 1967…

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

No, nikada nije zaboravio svoju prvu automobilsku ljubav. Umrli su prvo Anton, a potom i Alis, koja je uvijek bila zadužena za vožnju, njega se moglo vidjeti isključivo na suvozačkom sjedalu. Zdravko je gledao i neke druge E21, no shvatio je da ga zapravo ne privlače bolje performanse, više opreme, atraktivnije izvedbe…

Njegov je ultimativni san bio samo jedan primjerak, onaj kojem se divio kao dijete. Neovisno o tome što je to najslabiji i nevoljeni 315. Novinari slovenskog Avto magazina, nekada najutjecajnijeg časopisa u regiji, svojedobno su BMW-u 2002 prišili nadimak “vuk u janjećoj koži” – no kada se pojavio 315, naslov testa bio je “Janje u vučjoj koži”.

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

Kada je 2012. susreo sina Martijevih, Alcea, pitao ga je što se dogodilo s BMW-om, te saznao da je još uvijek u garaži. Tada su se ovlaš poznavali, no danas su jako dobri prijatelji. Nakon što je čuo priču i shvatio da pred sobom ima zaljubljenika u upravo konkretni primjerak, koji ga ne planira tunirati niti preprodati, Alceo mu je bez mnogo razmišljanja poklonio auto.

U tom trenutku taj je BMW 315 mirovao samo nekoliko godina, no ipak je bio zreo za temeljitu restauraciju, tri desetljeća korištenja učinila su svoje.

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

BMW je bio kompletan i Zdravko nije mogao ni zamisliti da će proći čak jedanaest godina do povratka na cestu. Natezanje s limarima trajalo je do 2015., a onda je odlučio uzeti stvar u svoje ruke, naučio zavarivati i sam se primio posla. Uz podršku supruge Snježane, vratio je auto u svoju garažu, samo da bude ondje, ako već mora propasti, neka propadne kod njega, a ne kod nekoga kome ništa ne znači!

No, nije propao. Uslijedili su radovi na mehanici i priprema za lakiranje, a onda je trebalo pronaći lakirera voljnog primiti se posla. Nakon mnogo natezanja i ponuda koje mu nisu bile financijski isplative, slučajno je u vožnji prošao pored radionice za koju nije znao, a u kojoj je gazda sebi uređivao jedan 2002…

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

I posao je brzo dogovoren. Unutrašnjost je samo očistio te zamijenio stražnji dio neba, zadržavši čim više izvornosti. Da, ima tu i poderane tkanine i popucale plastike, no neka, samim time to su uistinu još originalna sjedala u kojima su se uistinu vozili Martijevi…

Zanimljivo, automobil ima desni retrovizor, no ne zna se je li kupljen kao dodatna oprema ili naknadno ugrađen još 1980-ih. Radio i felge također nisu originalni, no vremenski odgovaraju godini proizvodnje, dok je automatska antena, napravljena prema tvorničkoj specifikaciji, dodana tijekom restauracije.

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

To su više-manje i sve modifikacije - na motoru, mjenjaču, struji, kočnicama i ovjesu ništa nije mijenjano, sve je tvornički, izvorno ili reparirano. Suprotno običajima većine ostalih vlasnika klasičnih BMW-a serije 3, moramo nadodati.

Završetak restauracije nije značio i kraj kalvarije. Auto je odmah prošao inspekciju povjerenika Hrvatskog oldtimer saveza i dobio certifikat povijesnog vozila, te PV pločice sa željenom oznakom 315… No, nedostajao mu je jedan papir, potvrda o ostavinskoj raspravi, koju je trebao dobiti 5. lipnja…

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

Odnosno, točno na dan početka nedavnog osmotjednog štrajka sudskih službenika! Auto je napokon izašao na cestu tek više od dva mjeseca kasnije, a mi smo Lijevo Sredičko posjetili nedugo potom, još u razdoblju isprobavanja i polaganog podešavanja detalja.

Nakon takvog iskustva, sa zapinjanjem na svakom koraku desetljetne kalvarije, čovjek bi očekivao da je Zdravku svega dosta i da ne razmišlja o sljedećem projektu. No, kada je u razgovoru spomenuo koliko obožava Ford P5 20M s V6 motorom, odmah nam je bilo jasno da bi se garaža uskoro mogla još popuniti.

image

BMW 315 e21

Željko Puhovski/CROPIX

Ukratko

Najslabiji, štedni model legendarne serije E21 proizvodio se samo tri godine, između 1981. i 1983., no i dan danas je u dubokoj sjeni poželjnijih modela s motorima sa šest cilindara

Na oduševljenje vlasnika, pri registraciji se ispostavilo kako PV pločica sa željenim znamenkama nije zauzeta, te je ovaj automobil danas ponosno i s potpunim pravom nosi na sebi

Automobil je nanovo lakiran u tvorničku nijansu smeđe, dok su aluminijski naplaci, iako iz primjerenog razdoblja, danas jedan od samo nekoliko neizvornih detalja

Zdravko je nakon registracije i dugo čekanog izlaska na cestu ostao iznimno iznenađen količinom pozitivnih reakcija koje dobiva od ostalih sudionika u prometu

Mnogi smatraju BMW serije E21 jednim od najznačajnijih automobila u povijesti - postavio je standarde u pogledu vozačkog užitka i ponašanja na cesti, a središnji dio komandne ploče zakrenut prema vozaču bio je fenomenalan marketinški trik

Sve je u unutrašnjosti izvorno, od tkanina na sjedalima, preko tapisona do komandne ploče, upravo ono nepromijenjeno okruženje u kojem je od osamdesetih uživao bračni par Marti

Veće su šanse da ovaj automobil sretnete u redovnom prometu nego na skupovima oldtimera, jer vlasnik uglavnom radi vikendima i rijetko uspijeva otići na druženja

Sponzorirani sartžaj nastao u suradnji s CVH

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. svibanj 2024 22:03