PROJEKTANT F1 STAZA

INTERVJU Hermann Tilke: Staza u Bistri ima sve šanse da bude atraktivnija od Abu Dhabija!

  • Autoklubov urednik sporta intervjuirao je Hermanna Tilkea te obišao i teren na kojem bi se uskoro trebala početi graditi staza koja pretendira na ulazak u F1 kalendar.

    Željko Puhovski

  • Željko Puhovski

Objavljeno: 02.01.2011

Za kratkog boravka u Hrvatskom zagorju tvorac gotovo svih staza nastalih u posljednjih 25 godina otvoreno je progovorio o svojoj karijeri, kritikama da su mu staze dosadne te otkrio koji bi mogli biti najveći aduti Bistre kad pokuša osigurati svoje mjesto u F1 kalendaru...

Ambiciozni projekt izgradnje automobilističke staze u Bistri na zapadnom ulazu u Zagreb polako ulazi u drugu fazu. Teren koji se prostire na 1,2 milijuna četvornih metara u podnožju Sljemena obišao je osobno Hermann Tilke. Njemački arhitekt koji je svoj potpis stavio gotovo na sve staze koje su nastale u posljednjih 20 godina i ušle u kalendar Formule 1 odradio je prvu rundu razgovora s inženjerima i predstavnicima općine Bistra, a dio vremena ukrali smo i mi kako bismo u direktnom razgovoru saznali više o samom projektu, ali i slavnom arhitektu koji je postao jedno od neizostavnih imena moderne F1.

Ovo nije prvi put da vas posao dovodi u Hrvatsku. Svojedobno ste tražili rješenja i za Grobnik.

- Bio sam u Hrvatskoj i nekoliko puta privatno, ali sjećam se Grobnika. No, ne detaljno ipak je prošlo dosta godina, a i napravio sam od tada više od 55 staza. Nažalost, tadašnje projekte nismo uspjeli realizirati.

Obišli ste lokaciju u Bistri. Kakvi su vaši dojmovi?

- Svidjela mi se atmosfera koju sam zatekao. Na zemlji koja je predviđena za smještaj staze ima stabala koja svakako treba iskoristiti, odnosno ne smijemo ih rušiti jer će sutra to biti dio ambijenta, trebamo ih iskoristiti kao zeleni ukras staze. Posebno mi se sviđa planina u pozadini. Već zamišljam kako treba postaviti zavoje da TV kamere i fotoreporteri mogu u pozadini imati Sljeme. S tehničke strane gledano zemljište je dovoljno veliko, cestovna veza sa Zagrebom je odlična, a time ujedno i sa svim ostalim što Zagreb pruža od prijevoza do smještaja. Na određeni način rekao bih da će staza biti gotovo u samom gradu što je danas velika rijetkost. Staze danas obično radimo usred ničeg, usred pustinje kao u Abu Dhabiju, ili u močvari kao u Šangaju, pa mislim da ova ima sve šanse da bude atraktivnija, jer se nalazi svega par minuta vožnje od velikog grada.

Kada možemo očekivati prva rješenja, prve prikaze nove staze?

- Odtkad postoji Google Earth više ne obilazimo lokacije s metrom u rukama. Prva mjerenja već smo obavili. Ja sam došao kako bih osobno osjetio atmosferu koja trenutno vlada i njome sam ponavljam iznimno zadovoljan, no, kako će staza izgledati za sada još ne znam to je dio posla koji ne nastaje preko noći. No, vjerujem da ćemo početkom veljače predstaviti prva idejna rješenja.

Za projektiranje staza FIA je svojedobno licencu izdala četvorici arhitekata, no, u pravilu poslove dobivate uvijek vi. Koja je tajna vašeg svojevrsnog monopola?

- Nije u pitanju nikakav monopol. Od samog nastanka moje kompanije koja trenutno broji oko 350 inženjera i arhitekata mi smo bili u mogućnosti pružiti kompletan projekt sa svim neophodnim detaljima infrastrukture pa i popratnim sadržajima. To je u početku bila naša prednost, sada je to naše iskustvo i ugled koju smo stekli kroz godine i obavljene poslove. No, nisu samo staze za Formulu 1 jedini poslovi koje radimo. Ponekad projektiramo i puno jednostavnije i manje staze namijenjene nacionalnim prvenstvima, trening vožnjama, testiranjima ili su u pitanju poligoni za obuku vozača. Istodobno, radimo i projekte koji ponekad nemaju nikakve veze s utrkama.

Koju biste stazu izdvojili kao svoj najbolji rad?

- Za mene je svaka posebna na svoj način. Za svaku od njih veže me poneki detalj i kao što je primjerice vozaču teško izdvojiti pobjedu koja mu je najdraža ili najvažnija tako se i ja osjećam prema svojim projektima. Svaki posao ima svojih zahtjeva, ponekad su dorade već postojećih staza vrlo teški zadaci. Svaki put ja zajedno sa svojim suradnicima nastojimo dati svoj maksimum i stoga mi je nemoguće izdvojiti bilo koju stazu. To prepuštam drugima, osobito vozačima i moram priznati da mi gode pohvale koje od njih dobijem.

Vrhunska razina sigurnosti vaših staza je neosporna, no, istodobno često se na udaru kritičara kojima su te iste staze dosadne jer ne pružaju previše mogućnosti za pretjecanje. Čak je i Jean Todt, predsjednik FIA-e izjavio da su neophodne izmjene na stazi kao što je Abu Dhabi.

- Abu Dhabi će doživjeti neke promjene, ali u pitanju su neke druge okolnosti. Općenito gledano staze u prvom redu moraju biti sigurne. Nitko ne želi opasna trkališta, nitko ne želi vidjeti ozlijeđene vozače i to je prioritet. Vremena su se promijenila i kada govorimo o pretjecanjima nije sve u stazama. Postoje i stare staze u kalendaru na kojima isto tako pretjecanja rijetka. Dio zasluga za nemogućnost pretjecanja je i u bolidima, odnosno u pravilima. Istodobno kada krećemo u stvaranje projekta neke staze i mi smo suočeni s brojnim ograničenjima. Nikada ne krećemo od čistog papira, odnosno nemamo slobodne ruke. Ponekad ograničenja predstavljaju veličina i vrsta zemljišta, konfiguracija terena, atmosferski utjecaji, a na koncu i financije određuju kako će koja staza izgledati. Staza mora biti prilagođena zahtjevima moderne Formule 1 i nastojim uvijek podariti joj poneku osobnost kako bi vozači svojom vještinom ponekad mogli stvoriti razliku.

Je li moguće danas načiniti stazu kao što je Spa?

- Naravno da je moguće no, takva bi staza danas bila izuzetno skupa. U prvom redu trebali bi zemlju koja bi bila slična površinom i naravno morala bi imati sličnu konfiguraciju. Spa se stvarao tijekom godina i u pitanju je vrlo dugačka staza koja dio svojih specifičnost može zahvaliti upravo prostoru na kojem je nastala.

Za staze niste vezani samo kao arhitekt. Povremeno nastupate i kao vozač u utrkama izdržljivosti. Jeste li isprobali sve staze koje ste napravili?

- Svaku od staza na kojima sam imao prigodu raditi prošao sam prije svih, ali u nekakvom terencu dok još uopće nema asfalta. Krug tada traje i po koji sat, ali mogu barem reći da sam bio prvi koji ga je odradio. Kada sve bude gotovo nastojim napraviti barem krug, no ne uspijevam uvijek u tome.

Koju biste stazu izdvojili, odnosno koja vam se sviđa, a da na njoj niste radili?

- Nurburgring Nordschleife još uvijek je bez premca. Staza koja je nastala još 1927. jednostavno je tako zanimljiva i zahtjevna da nema ničega što joj se može imalo približiti. Naravno na tako dugačkoj stazi lako je posložiti tako puno različitih zavoja, ali s obzirom kada je nastala očito je da su njeno tvorci mislili na puno stvari.

Formulu 1 pratite i kao jednostavni zaljubljenik u utrke. Kako komentirate pobjedu Sebastiana Vettela koji je uz to i vaš sunarodnjak?

- Sebastian je naslov zaslužio svojim vožnjama, brzinom i upornošću. Mislim da je i za Formulu 1 dobro da je prvakom postao upravo on jer da je primjerice kojim slučajem Alonso postao prvak mislim da bi svim u glavi ostao Hockenheim. Pored toga dobili smo jednog novog mladog vozača među osvajačima naslova. Uz to Sebastiana osobno poznam i sviđa mi se kao vozač i kao osoba. On je izvanredan i vrlo jednostavan mladić koji je do svih svojih uspjeha došao napornim radom i treningom. On jednostavno nikad ne odustaje i to je tajna njegova uspjeha što je najbolje pokazao ove godine. Činjenica da je u pitanju moj sunarodnjak samo je dodatni razlog moga zadovoljstva ishodom ovogodišnje sezone...

Broj preporuka: 6

FACEBOOK KOMENTARI

ARHIVA ČLANAKA

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen